Romane inscrise 2014

1. Titlu: Jurnalul unui cantaret de jazz;
Autor: Bujor Nedelcovici;
Editura: ALL;
Data apariţiei: mai 2013;

„Am avut de-a lungul vieţii senzaţia că între mine şi realitate se află un ecran, că nu eu trăiesc cu adevărat ceea ce trăiesc în viaţa concretă. O permanentă lipsă de aderare la fiecare detaliu înconjurător. De fiecare dată când atingeam ceva din exterior, un om, o imagine, un cuvânt rostit… îmi scăpa printre degete ca nisipul. Nu ajungeam niciodată să pătrund până la ultima limită a trăirilor, a gândurilor, a explicaţiilor şi a cunoaşterii propriului Eu. Ceva trecea pe lângă mine şi aceasta era fiinţa mea interioară… Un străin pe care îl priveam, iar el întorcea capul… Eram mereu afară din mine şi din lume. Eu trăiam, dar nu eram eu care trăiam în mine.

Acesta am fost atunci… Acum sunt exact contrariul a ceea ce simţeam, gândeam şi trăiam în urmă cu câtva timp. Cum se explică această transformare – co-naissance, re-naissance – şi de ce acum mă bucur de fiecare clipă pe care o trăiesc? Şi o iubesc…“ (Bujor Nedelcovici)

Mai multe despre "Jurnalul unui cantaret de jazz" puteti citi aici.





2. Titlu: Micul Chagall;
Autor: Renata Carageani;
Editura: ALLFFA;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

Grigore Kader este un comisar atipic, și asta nu doar pentru că e mulatru. Iar când unui comisar atipic i se repartizează un caz straniu evenimentele nu pot fi decât incitante. Un băiat arestat pentru crimă reușește să-l convingă că nu a fost el autorul, iar comisarul Kader și inspectorii lui pornesc în căutarea ucigașei. Lucrurile sunt cât se poate de clare, portretul-robot este alcătuit și motivul crimei e deja bine cunoscut: furtul unei schițe a lui Chagall. Și totuși, atunci când toate femeile din cercul de cunoștințe al victimei corespund portretului-robot, iar obiectul furat are o valoare derizorie, anchetatorii sunt puși la grea încercare.

Mai multe despre "Micul Chagall" puteti citi aici.








3. Titlu: Nu mi-e frica;
Autor: Paula Sacui;
Editura: ALLFA;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

„Draga mea, citesc pe nerăsuflate de când m-am trezit. Sunt acolo, în povestea ta, ca și cum aș sta o noapte-ntreagă la taclale cu o prietenă al naibii de deșteaptă, cu toată ființa ei interesantă și incredibil de asumată. O prietenă de care te îndrăgostești iremediabil și despre care știi precis că nu o să te plictisească niciodată, o viață-ntreagă. Și că nu-ți va face niciodată rău, decât când o vezi că-și face ei rău. Citesc și mă tot mir cât de intimă e cartea ta, cât te dezvelești, citesc cu senzația că ți-ai tăiat sternul în două și ne dai acces direct la sufletul tău în cartea asta. Nici nu știu dacă tu îți dai seama că e așa.

E atâta viață în cartea asta, viață adevărată, cu stări pe care le-am trăit și eu, și oricine citește, viața aia adesea nevorbită, doar trăită, încât e aproape ca un film care te deconspiră, nu povestea alora pe care îi vezi pe ecran.

Îți mulțumesc că mi-ai trimis-o. Că ai scris-o. Că ai ințeles că ești personaj. Că-ți dai voie să trăiești cum se trăiește, nu cum ți-ar recomanda gura lumii, bunicile de la țară, prietenele binevoitoare. Că mai simți vântul, că poți să scrii despre florile pe care ți le cumperi, despre bere, plâns și iubiri.

Te las, mai am de citit.“ AMALIA ENACHE

Mai multe despre "Nu mi-e frica" puteti citi aici.

4. Titlu: Trandafirul eternităţii;
Autor: Grigore Ana Maria Gabriela;
Editura: Autograf MJM;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

[...] Inzestrata cu o imaginatie aparte, in proiectia unor existente, marcate mitic de un simbol, Grigore Ana-Maria are certe posibilitati de a plasmui destine si caractere. Eros, zeul iubirii, indiferent de timp, ipostaza si mediu, ramane tutelar. Intregul roman - un reusit experiment epic! [...]

GEORGE SORESCU

“Trandafirul eternitatii” este un roman de dragoste si autoanaliza, in care se nareaza o poveste de iubire atipica, presarata cu momente pasionale, de actiune, suspans si de analiza psihologica. Este povestea unei tinere, care in urma unor drame in familie, pleaca alaturi de unchiul sau, singurul sprijin, in America, unde incepe o noua viata. Nu dupa mult timp, intalneste un barbat misterios, care îi va marca viata pentru totdeauna…

Mai multe despre "Trandafirul eternității" puteți citi aici.




5. Titlu: Eu nu ascult de nimeni;
Autor: Cernăianu Elena Maria;
Editura: Pastel;
Data apariţiei: martie 2013;

Ciresul meu a-nflorit in noaptea asta.... Ma uit la flori, ma uit la cer sub clar de luna si las sa ne-ntalneasca gandul in voia lui deplina, prin aripile tale culese in lumina....

Mai multe despre "Eu nu ascult de nimeni" puteți citi aici.











6. Titlu: Proprietăţi în Paradis;
Autor: Zincescu Gheorghe;
Editura: Tim;
Data apariţiei: mai 2013;

Eroul nostru pleacă într-o seară de la domiciliu, în urma unei banale certe conjugale. Carmen, soția, i se întrupă totuși ca un alter-ego complementar: cu fiecare întâmpinare mai mult sau mai puțin insolită sau anxioasă a celor patru zile petrecute în sat, făptura ei se obiectivează instantaneu, anihilând distanța și apărând ca o prezență în scenele evenimentelor reale, cu luciditatea critică ce o caracterizează și zeflemeaua zâmbetului ironic sau cinic, ce amendează naivitățile soțului. Ca personaj absent, ea devine garantul unificării/confuzionării celor două realii interferente ale existenței umane – atât în sensul relației de contopire „interior-exterior” – cât și al relației temporale, de asemeni unificate, „trecut-prezent”. (...) Jeana Morărescu





7. Titlu: Weekend gratis;
Autor: Dorina Georgescu;
Editura: Junimea Iaşi;
Data apariţiei: octombrie 2013;


Ai putea, gândeam, mărşălui cu un prieten întreaga Europă, povestind, glumind şi împărţind o bucată de pâine, dar dacă după o mie de kilometri îţi pune piedică de-ţi juleşti genunchii, nu cred că ar mai fi cazul să continui nici dacă te-ar purta în braţe tot restul drumului. Se pare că este imprevizibil prietenul meu, peste alţi o mie de kilometri ar fi posibil să-mi luxeze glezna.

Mai multe despre "Weekend gratis" puteți citi aici.





8. Titlu: Glontele cu parfum de crini;
Autor: Răzescu Virgil;
Editura: Răzescu;
Data apariţiei: mai 2013;

"Glontele cu parfum de crini", al treilea roman al lui Virgil Răzeşu, ne introduce în lumea teatrului şi se anunţă ca un policier. Într-adevăr, prologul cărţii ne transpune în atmosfera unui final de spectacol, în care personajul principal cade răpus de glonţul slobozit din arma unei fiice devotate, revoltată de faptul că ima­ginea tatălui, trecut în lumea umbrelor, personalitate emblematică a urbei, a fost întinată de cel pe care îl consideră un nemernic. Dar ceea ce părea doar un rol bine realizat, se dovedeşte crudă realitate, actorul jucându­şi ultimul rol.(...)

Interesantă şi originală este construcţia întregului roman, a cărei acţiune se desfăşoară, în jurul unui ax care uneşte două localităţi depărtate geografic, aparţinând unor zone cu tradiţii diferite. Dintre acestea numai una este nominalizată, Blajul, leagăn cunoscut al limbii şi culturii naţionale, despre care întotdeauna se va putea spune ceva, în vreme ce cealaltă rămâne în anonimat. Cititorul o poate localiza după voie şi propria experienţă, în contextul noii societăţi pe care o străbatem şi care nu şi- găsit încă identitatea şi echilibrul.(...) Stela Gaşpari

Mai multe despre "Glontele cu parfum de crini" puteti citi aici.


9. Titlu: Jurnalul unui singuratic;
Autor: Uşurelu Ioan Culiţă;
Editura: Salonul literar;
Data apariţiei: iulie 2013;

După experimentarea unei proze cu accente didahice, oglindă şi a profesiei de o viaţă, Culiţă Ioan Uşurelu se încearcă într-un roman de factură „memorialistică", intitulat Jurnalul unui singuratic. De astă dată, autorul surprinde prin sprinteneala stilistică a naraţiunii, care se vrea una realistă, vijelioasă, cu accente chiar cinice.
Naratorul protagonist Ion Georgescu, inginer, directorul unei fabrici vrâncene, pare a fi un privilegiat al politicii locale, propus pentru a candida, la apropiatele alegeri parlamentare, de către partidul din care face parte. Mircea Onescu, liderul judeţean al partidului, îi promite chiar că va fi primul pe listă, însă, când e vorba ca aceasta să fie definitivată, află că deja a fost atacat într-un ziar local pentru viaţa sexuală din clasa a X-a, când era „femeia" preferată a bărbaţilor târgului în care îşi făcea studiile etc. Lovitura mistificatoare e provocată de câţiva foşti colegi de liceu, invidioşi, dar şi prin implicarea celor interesaţi politic (din partidele de opoziţie) sau material (el era „ghimpele" care nu accepta să vândă fabrica pe nimic unor aliaţi ai celor ajunşi în vârful bucatelor).

În economia naraţiunii, delaţiunea are rolul madlenei muiate în ceai din romanul proustian, declanşând jocurile povestirii şi drama „singuraticului". Ion Georgescu, scos de pe listă, se vede nevoit să-şi dea demisia, văzându-se recuzat şi de familie (soţia Mihaela şi Nely, iubita lui fiică). (Theodor CODREANU)




10. Titlu: Sanatoriul viselor pierdute;
Autor: Şerban Cristian;
Editura: Cristimpuri;
Data apariţiei: septembrie 2013;

"Scrisă cu sensibilitate, cu grijă pentru detaliile ce-i dau consistenţă, cu accente personale, această poveste este, de fapt, o baladă a autocunoaşterii, a înţelegerii de sine şi, mai mult, a unei renaşteri, a reinventării şi autodepăşirii, o luptă între cele două Eu-uri ale omului, susţinută de dorinţa de a învinge a celui ce vrea să se identifice cu Iubirea de Dumnezeu, de oameni. Construită din frânturi de suflet şi cu dăruire de sine, nuvela te ţine captiv, de la început până la sfârşit, transformându-te în umbra personajului principal." (Adela Onete)

Mai multe despre "Sanatoriul viselor pierdute" puteti citi aici.










11. Titlu: Crimă în doi;
Autor: Cristi Lavin;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

„Nu știu dacă suntem mioritici, dacă ne place să fim omorâți. Dar în orice caz, punem problema într-un mod absolut greșit. În loc să-i punem sub lupă pe criminali, să le facem proces, măcar literar, noi ne concentrăm atenția asupra victimei și-i facem parastas. Într-adevăr, singura vină a ciobănașului din Miorița e aceea că n-a uzat de legitima apărare. Dar vina noastră e că ne limităm la starea de fapt și conchidem cu aceeași seninătate suspectă: „Asta e, mortul nu se mai întoarce de la groapă”! Am creat o baladă. În loc să creăm o armată. Sau măcar un baltag, vorba lui Sadoveanu. În Miorița apar și stelele, apare și luna, dar lipsim noi. Ce am făcut noi ca să împiedicăm crima? Transhumanța la români n-a apărut ca efect al căutării unor pășuni mai grase, ci a unor crime mai grase. În transhumanță îți pierzi urma și de aceea reprezintă crima perfectă. Am devenit oieri, ca să devenim ucigași….”

Mai multe despre "Crimă în doi" puteti citi aici.








12. Titlu: Revoluţia borfaşilor;
Autor: Cristian Meleşteu;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: mai 2013;

Visul, fantasmagoria, absurdul, burlescul veghează eleganța  prozei lui Cristian Meleșteu, oferind o proiec­ție originală a atmosferei, a evenimentelor și a zbuciumului luciferic specifice tranzi­ției postdecembriste. (Radu Aldulescu)

Cristian Meleșteu este un prozator interesant și savuros, el scrie vădit cu plăcere, dând frâu liber imagina­ției creatoare de scene absurde, realiste, onirice, planurile acestea neîncurcându-se unele pe altele, lumile acestea paralele convie­țuind  firesc. (Augustin Doman)

Cristian Meleșteu știe să scrie impecabil și are, într-un grad înalt, proprietatea termenilor, condensată în narațiuni inteligente și incitante. Peste masca tragediei  se pliază bucuria neobișnuita a relatarii, așa încât nu mai deosebim rictusul suferinței de zâmbetul ironic. (Șerban Tomșa)

Mai multe despre "Revoluţia borfaşilor" puteti citi aici.





13. Titlu: Un american la Chisinau;
Autor: Dumitru Crudu;
Editura: Casa de pariuri literare;
Data apariţiei: iunie 2013;

Acțiunea romanului Un american la Chișinău are loc la sfârșitul anilor ‘90 în Craiova, Brașov, Bran, Pitești, Câmpulung, Iași, Vaslui, Todirești, Ungeni, Flutura, Chișinău. Personajele principale ale cărții sunt un tânăr gazetar de la un cotidian din Brașov, basarabean de origine, Anton Șleahtițchi, și un american din Chicago, care ține neapărat să ajungă la Chișinău. Cel care-l conduce, Anton Șleahtițchi, nu o rupe deloc în engleză, iar americanul, în română. Un american la Chișinău mai e și un roman plin cu securiști, kaghebiști, mafioți, poeți ratați și curve, în care se ciocnesc mentalitățile și în care destinul zbuciumat al unor tineri e proiectat pe un fundal neorealist.

Mai multe despre "Un american la Chișinău" puteti citi aici.











14. Titlu: Cnutul Maicii Rusia;
Autor: Cristian Negrea;
Editura: Marist;
Data apariţiei: iunie 2013;

Entitatea transnistreană nu s-a împăcat niciodată cu orientarea proromânească a Basarabiei. Iar atunci când Basarabia decide să se întoarcă la patria mamă, Transnistria reacționează cu armele. Sprijinită din spate de Rusia, pornește spre Chișinău, încercând să-și impună voința cu tancurile.

Se vor găsi adevărați patrioți care să le stea în cale, armata moldoveană va putea să reziste? Dar armata română, se va ridica la înălțimea dezrobitorilor din trecut?

O voință și un țel, o dorință și un vis, o luptă și un destin!

Dar care mâine ar putea deveni realitate.

Mai multe despre "Cnutul Maicii Rusia" puteti citi aici.


15. Titlu: Escroc SRL;
Autor: Corneliu Balan;
Editura: Humanitas;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

„Escroc SRL este un roman al peripeţiilor unui tânăr plecat ilegal din România, care îşi aranjează situaţia în Occident prin tot soiul de malversaţii, de la despăgubiri pentru accidente de maşină simulate la fraude în cazinouri şi chiar spargeri de bănci. Lui Marcel, protagonistul romanului, i se asociază în aceste operaţiuni alţi doi conaţionali, Mario şi Adi, alcătuind un trio memorabil de «gangsteri», nonşalant şi inventiv, în care fiecare îşi pune amprenta propriei personalităţi. Naraţiunea alertă, cu o atentă documentaţie faptică, face lectura fluentă şi agreabilă. Nu în ultimul rând, contribuie la reuşita romanului autenticitatea vocii narative, la persoana întâi. Marcel nu e doar un escroc dornic de înavuţire rapidă. Opţiunea lui, a unui ins cu un intelect deloc mărginit, se sprijină pe o filozofie de viaţă ale cărei rădăcini transpar din secvenţele retrospective ale copilăriei şi adolescenţei eroului, petrecute în ţară.“ (Liviu PAPADIMA)

Mai multe despre "Escroc SRL" puteti citi aici.






16. Titlu: Miscarea de rezistenta;
Autor: George C. Dumitru;
Editura: Paralela 45;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

VIP-uri de carton. Agramati cu frunti inguste, plescaind la porcul de lapte la protap si icrele negre si fructele de mare si ficatul de gasca frantuzesc, imbracati dupa ultima moda, vorbind zgomotos, fericiti ca nu au fost trecuti cu vederea de baronul Constantei. O societate de impostori, stransa in jurul meu si al Ancai, etalata in toata splendoarea ei. Iar noi, doi intrusi in marea aceea de oameni. Noi si familia mea. Facand nota discordanta.

Pe atunci nu stiam ca o sa ajung extrem de aproape de-a ma transforma in ei, ca aveam sa ma trezesc la un pas de a fi asimilat de toata gloata asta. O transformare care avea sa se intample usurel, pe nesimtite, incontrolabil, si din care urma sa ma trezesc brusc, intr-o noapte.

Mai multe despre "Miscarea de rezistenta" puteti citi aici.




17. Titlu: Cincizeci de ani;
Autor: Stelian Turlea;
Editura: Tritonic;
Data apariţiei: aprilie 2013;

Stelian Turlea socheaza din nou. Dupa ce-l fixasem la capitolul literaturii cu si pentru adolescentii pasionati de IT, ne-a replonjat dramatic in decembrie`89 dupa care ne-a aruncat frenetic in crunta actualitate a traficului de carne vie. Cand il asezasem in rama anchetelor detectiviste tip Chandler, ne-a uluit reluand in tipare postmoderne basmul cu Greuceanu. Acum ne este dat sa citim istoria Romaniei din 1944 incoace in filigranul unui destin feminine. Un destin atasant prin curajul simplitatii si naturaletea cu care-si deseneaza esecurile (sentimentele, profesionale, familiale), autoacuzele de lasitate, nevinovatia culpabila, sau vinovatia inocenta, depinde cum alegem sa privim lucrurile.
Intrarea rusilor «eliberatori» din august 1944, studentimea bucuresteana si revolutia budapestana din 1956, urmata de sinistrele sedinte de demascare; drama tatalui, degradarea si moartea mamei; infierea, umilintele tatalui adoptive, primele iluzii si deceptii erotice; deportatii din satele Baraganului, interogatorii si, mai presus de toate, cele doua incercari de racolare in Securitate, cu tot alaiul de framantari si indecizi pana la instrainarea de sine.Totul povestit curat, nesofisticat psihologic si nedramatizat inutil. Plus finalul, care te reanunca in haos. (Dan C. Mihailescu)

Mai multe despre "Cincizeci de ani" puteti citi aici.



18. Titlu: Casa Belzer;
Autor: Sergiu-Matei Cocimarov;
Editura: Tritonic;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

Un roman de debut al unui autor care pare ca este deja la maturitate. O poveste tentaculara despre arta si societatea de astazi, despre oameni buni si oameni rai, despre oamen care au fost si oameni care sunt, un roman social cu aroma interbelicului si cu miasmele prezentului...

Mai multe despre "Casa Belzer" puteti citi aici.







19. Titlu: Cimitirul;
Autor: Adrian Telespan;
Editura: Herg Benet;
Data apariţiei: octombrie 2013;

Odată ce treci peste “urbanismul” limbajului și disecțiile întâlnirilor amoroase ale lui Adrian Green, Cimitirul îți propune un personaj care își îmbrățișează cu curaj imperfecțiunile, și le înțelege și acceptă, și care navighează cu mult umor într-un univers plin de personaje bizare, aproape suprarealiste. (Monica Bîrlădeanu)

Deși am citit recent multe cărți bune, nu mi s-a mai întâmplat de câțiva ani să mă arunce una din ele atât de puternic într-un film anume, cum a făcut-o Cimitirul. (Cristina Nemerovschi)

Singurul mesaj pe care îl am pentru tine e următorul: Nu îmi doresc să te învăț nimic, dar îmi doresc să îți placă ce am scris. Ceea ce ai acum în mână e o carte pe care ai fi putut să o scrii și tu. E o carte scrisă simplu, fără pretenții, pentru că eu nu sunt scriitor. Deschide cartea la prima pagină și vei vedea că tot ce fac eu în primele rânduri faci și tu în fiecare zi. Relaxează-te, finalul e mereu același! (Autorul)

Mai multe despre "Cimitirul" puteti citi aici.


20. Titlu: Camelon - Baza;
Autor: Vlad-Bogdan Popa;
Editura: Datagroup;
Data apariţiei: decembrie 2013;

O lectură plină de suspans și atât de inteligent construită încât fiecare detaliu îți deschide o fereastră nouă spre misteriosul loc unde au fost aduși cei mai valoroși oameni de pe planetă.
Jocul teribil al minților din bază te va ține într-o tensiune constantă iar rafinamentul pânzei de fire ce leagă personajele te va conduce de la unul la altul, lăsându-te să privești lupta cruntă pentru supraviețuire prin ochii fiecăruia.
*
Un impresionant labirint de iluzii construit de autor pentru a-și seduce și arunca cititorii într-o stare de curiozitate permanentă și alertă alimentată continuu de ruperile de ritm ale acțiunii, Cameleon – Baza este o remarcabilă și veritabilă piesă de rezistență a genului din care face parte.

Mai multe despre "Camelon - Baza" puteti citi aici.



21. Titlu: Pata violeta;
Autor: Dan Miron;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: aprilie 2013;

Lucia, autoarea unui cunoscut blog de critica literara, primeste intr-o zi o scrisoare de la M., care se dovedeste a fi un admirator secret. Astfel afla ca ii leaga o istorie comuna, bunicii lor facind parte din doua familii rivale a caror poveste aduce izbitor cu cea a familiilor Montague si Capulet. Intr-o zi, in unul din obisnuitele plicuri violet Lucia primeste un capitol de roman. Desi este atrasa de firul narativ, plasat in vremea apostolilor lui Iisus, ea incepe sa puna la indoiala adevaratele motive ale misteriosului M. Este vorba de o metoda inedita de seductie ori de o abila incercare de promovare a romanului prin intermediul unei bloggerite cunoscute? Intre jocurile seductiei epistolare ale lui M. si trairile interioare contradictorii ale Luciei isi face loc si povestea lui Natanael. Acesta, incercind sa afle adevarul despre motivele care l-au determinat pe fratele sau, Iuda, sa-l tradeze pe Iisus si apoi sa se sinucida, il inspira pe Ioan, cunoscut apoi ca Evanghelistul Marcu, sa-si urmeze adevarata vocatie. Un roman despre dragoste si tradare, despre iertare si esec, despre numeroasele fete ale adevarului si predestinare.

Mai multe despre "Pata violeta" puteti citi aici.

22. Titlu: Mămica la două albăstrele;
Autor: Doina Rusti;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: februarie 2013;

„Doina Rusti este o excelenta prozatoare, de mare talent si intuitie.” (Norman Manea)

„Doina Rusti, dupa parerea mea, e un prozator de prima marime al literaturii actuale.” (Nicolae Breban)

„A obtinut «tripla», un fel de Mare Slem al «circuitului literar», luind premiul Academiei Romane pentru romanul Lizoanca (2009), dupa ce primise premiile ASB pentru Zogru (2006) si al USR pentru Fantoma din moara (2008). Foarte putini scriitori in viata au obtinut toate cele trei mari premii (cel al Academiei se acorda o singura data) si niciunul intr-un interval atit de scurt ca Doina Rusti.” (Horia Garbea)

„Scrisul ei se citeste cu mare bucurie: cu mintea ravasita de exclamatii si cu un abia retinut ris. Cu totul coplesitoare este explozia de expresii originale si percutante.” (La Stampa)

Mai multe despre "Mămica la două albăstrele" puteti citi aici.


23. Titlu: Do Not Cross;
Autor: Dora Pavel;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: mai 2013;

O padure in proximitatea unui orasel de munte. In padure, un rapitor si un ostatic. Rapitorul, un psihopat inarmat, evadat din sanatoriu. Ostaticul, un tinar gay, receptioner pentru moment la un hotel obscur. Sa ne asteptam la un caz clasic de sindrom Stockholm?
O situatie-limita, care ii ofera junelui protagonist ragazul unor rememorari si al unor deliberari interioare. O fuga din prezent care, in loc sa-i tempereze, ii reaprinde dorinta trupeasca pentru barbatul caruia ii poarta de citiva ani o iubire obsesiva, ravasitoare. Scris la persoana intii, sub forma unei confesiuni brutale, atit de proprie autoarei, Do Not Cross este un roman psy tulburator, vorbind dezinvolt despre sexualitate si alegerile misterioase ale trupului, despre dreptul de a fi diferit, intr-o lume care iti „survoleaza“ intimitatea clipa de clipa, o lume viciata in egala masura de prohibitii morale si de setea de senzational.

Mai multe despre "Do Not Cross" puteti citi aici.





24. Titlu: Amortire;
Autor: Florin Lăzărescu;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: mai 2013;

„Un autor nonconformist, cu priza la realul miraculos, cu interogatii care ii sint proprii, cu intuitii ce il diferentiaza de colegii de generatie. Florin Lazarescu scrie pentru ca are ceva de transmis; proza sa este marturia unor experiente autentice, in plan existential, nu doar reflexul unor experimente pur literare.” (Bianca Burta-Cernat)

„As remarca la F.L. spiritul de observatie, stiinta de a alege intimplari si situatii care se potrivesc textului unde le foloseste, modul in care isi apropie personajele de cititor – desi cam ciudate, personajele lui ii amintesc citi-torului de cineva pe care-l cunoaste.” (Mihail Vakulovski)

Mai multe despre "Amortire" puteti citi aici.





25. Titlu: Negru și Roșu;
Autor: Ioan T. Morar;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: septembrie 2013;

„Noul roman al lui Ioan T. Morar propune, dupa nostalgic-dramatic-halucinanta evocare a lumii extincte a unui sat-fantoma din muntii Banatului, Lindenfeld, un nou test-soc: revizitarea unor secvente tragice din istoria Romaniei. E vorba de locuri si subiecte in egala masura ocultate si manipulate: Odessa si Transnistria. Plaga vie si dureroasa pe obrazul unei intregi natiuni, cele doua spatii geografice prilejuiesc o coborire dramatica in culisele marilor confruntari militare, etnice, ideologice si rasiale din preajma celui de-al Doilea Razboi Mondial. Gravitind in jurul figurii maresalului Ion Antonescu, multe din secventele romanului par desprinse dintr-un univers irational, unde destinele sint jucate la o satanica roata a norocului. Autorul propune revenirea la naratiunea clasica, lipsita de artificii retorice, de o limpezime adecvata marilor tragedii. Textul are granulatia alba-neagra-cenusie a unei pelicule ce surprinde, in tonuri aproape expresioniste, momente cruciale din macabra istorie a celui mai violent secol al umanitatii. Ioan T. Morar reabiliteaza povestirea austera, precisa, fara ambiguitati. Fresca istorica si roman de dragoste, Negru si Rosu traieste prin dramatismul situatiilor si prin forta de iradiere a cuvintului. Textul se metamorfozeaza intr-o fabula morala care vorbeste despre eterna fragilitate a fiintei umane strivite de mecanismele devoratoare ale Istoriei.” Mircea Mihaies

Mai multe despre "Negru și Roșu" puteti citi aici.


26. Titlu: Lunetistul;
Autor: Mălaicu-Hondrari Marin;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: septembrie 2013;

Un roman plin de tandrete si erotism, cu o structura absolut neconventionala, cu totul inedita, in care Marin Malaicu-Hondrari renunta la prudenta si se expune riscurilor, asa cum Lunetistul renunta la precautii, iese din ascunzatoare si incearca sa-si traiasca viata.

Aparitia unei familii misterioase in oras schimba ireversibil destinul Cristinei si al lui Constantin, doi tineri pasionati de literatura care traiesc o poveste de dragoste. Ea se casatoreste cu Jim, fiul nou-venitilor, iar Constantin devine mercenar. Insa relatia din tinerete ii urmareste si, desi porniti pe drumuri diferite, cei doi se reintilnesc gratie lui Carlos, un orfan sarac adoptat la distanta de Cristina. Peste ani, orfanul ajuns scriitor celebru devine o tinta pentru Constantin, mercenarului oferindu-i-se foarte multi bani pentru a-l ucide. Protejat de anonimat si de dragul Cristinei, Constantin il avertizeaza pe Carlos de pericol. Citindu-i cartile, mercenarul incepe sa banuiasca motivul solicitarii crimei, iar presupunerile ii sint confirmate de organizatia pentru care lucreaza si de un e-mail in care Cristina i se confeseaza.

Mai multe despre "Lunetistul" puteti citi aici.


27. Titlu: Un cer deasupra lor;
Autor: Ruxandra Cesereanu;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: martie 2013;

Un roman-fresca despre transformarile petrecute in Romania de la inceputurile obsedantului deceniu comunist pina dupa revolutia din 1989, in care micile istorii ale unor oameni aflati de partea puterii comuniste sau impotriva ei sint inglobate si dau contur istoriei mari. Luptatori in munti, deportati, detinuti politici, opozanti, disidenti, frontieristi, revolutionari, dar si lideri ai Securitatii, presedinti de stat, tortionari, delatori si multi altii – victime si opresori –, cu totii traiesc sub acelasi cer, intre 1945 si 1991, limitele cronologice ale frescei epice la care autoarea a lucrat un deceniu. Ruxandra Cesereanu propune o sinteza narativa cu vieti si morti controlate de o istorie colectiva violenta, asemanatoare lumii zugravite de Varlam Salamov in "Povestiri din Kolima".

Mai multe despre "Un cer deasupra lor" puteti citi aici.


28. Titlu: Povestea domniței Marina și a basarabeanului necunoscut;
Autor: Tatiana Niculescu Bran;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

El isi cauta amintirile. Ea incearca sa scape de ele. Generatia pierduta a Basarabiei interbelice se intilneste cu generatia Pink Floyd a Romaniei comuniste, intr-o incursiune ametitoare in istoria personala si in cea colectiva. Punctul lor de intilnire: muzica lui Dimitrie Cantemir… De-a lungul unui fir narativ plin de contraste, noul se impleteste cu vechiul, iubirea pentru trecut intilneste speranta pentru viitor, intr-o metamorfoza continua a portretelor. „Domnita” Marina si necunoscutul basarabean isi traiesc povestea de dragoste intr-o lume care inca mai asteapta ca ranile trecutului si nedreptatile istoriei sa se vindece.

Mai multe despre "Povestea domniței Marina și a basarabeanului necunoscut" puteti citi aici.







29. Titlu: Aleargă;
Autor: Ana Maria Sandu;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: octombrie 2013;

I-am privit atenta pe alergatorii din lumea larga si i-am invidiat. Apoi mi-am luat picioarele la spinare si am iesit eu insami la alergat. Au trecut niste ani si textul acesta s-a transformat intr-o plasa de siguranta. E aici experienta mea, a prietenilor mei si a personajelor literare cu care m-am intersectat. L-as fi putut scrie pina la sfirsitul vietii, dar m-am oprit cind mi-am dat seama ca s-a incheiat o etapa din viata si ca nu mai alerg la fel. Acum am ajuns in punctul in care scriu ca si cind as face jogging. Fiecare zi conteaza. Fiecare pauza ma angoaseaza. Ca orice alergator din lumea asta, am zile mai bune si zile mai proaste. Poate ca de aceea scrisul e singurul moment din zi in care simt ca ma pulverizez si ca nu ma mai atinge nimic cu adevarat. Imi pierd acrosurile la realitatea cea mai pura, cea mai adevarata. Muschii mi se tonifica si obosesc in acelasi timp. Ma misc, deci nu mai am virsta, frici sau dorinte. (Ana Maria Sandu)

Mai multe despre "Aleargă" puteti citi aici.




30. Titlu: Șaman;
Autor: Adina Dabija;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: mai 2013;

Intr-un roman cu tenta autobiografica, Adina Dabija descrie cautarea infrigurata a identitatii, pe parcursul unui drum care incepe intr-un sat din Ardeal si ajunge pina in nordul inghetat al Canadei. Eroina sa cunoaste lumea prin poezie, filosofie, iubire, aventura, dar aceste etape sint mereu arse fiindca ea cauta altceva, iar in final se regaseste prinsa intr-un triunghi amoros straniu, in care mai sint implicati un om de afaceri din Quebec si sotia lui. Impingind aventura la limita, decide sa porneasca in cautarea unui saman eschimos, care pare sa detina cheia implinirii sale in viata. Saman este un roman despre curaj si inefabil, despre reinventare si optimism, plin de poezie si candoare.

Mai multe despre "Șaman" puteti citi aici.






31. Titlu: Soldații. Poveste din Ferentari;
Autor: Adrian Schiop;
Editura: Polirom;
Data apariţiei: octombrie 2013;

Scriitorul-personaj al lui Adrian Schiop are vrajeala lui, vinde vulnerabilitate la pachet cu planuri de evadare din saracie. Asa se insinueaza in lumea Ferentarilor si asta e si combinatia prin care scoate la lumina mecanismul cinic al restului lumii. Ferentariul brut ii pune in offside pe toti aia care practica safariul sociologic hipstaresc. Martorul creat de Adrian Schiop se infige bine in lumea semighetoizata bucuresteana; in ciuda aparentelor, tipul devine periculos, vinde speranta, le suceste mintea oamenilor, cum ii reproseaza un tip la o bomba din cartier. «Borcanul constiintei» are pus la murat si un realism onest, din ala vechi si bun: naratorul lui Schiop e obsedat pina la autoflagelare de expunerea faptelor, de demascarea lui «asa e, si nu altfel». Sint motivele pentru care cred ca Soldatii e o carte perfecta, o carte care poate scoate din motaiala estetizanta cititorul roman contemporan. (Costi Rogozanu)

Mai multe detalii despre "Soldații. Poveste din Ferentari" puteti citi aici.


32. Titlu: Caz închis;
Autor: Stelian Țurlea;
Editura: Cartea Romaneasca;
Data apariţiei: iunie 2013;

Intr-o vreme care cultiva cu ciudata larghete caramizile romanesti, un adept al laconismului narativ risca sa faca figura de sadic. Rareori m-a insetat in asa hal o ancheta, o intriga politista, un roman detectivistic, cum mi s-a intimplat cu Case closed-ul lui Stelian Turlea.
Avem un romancier roman de mare succes, premiat, umblat si tradus prin lume, seducator septuagenar cu faima de sultan in harem, de doua ori vaduv si care-i gasit mort in circumstante fals-suicidare. Caruselul isi incepe febril rotirea: anchetatori dezabuzati, profesoare exaltate, lesbiene pitoresti in ferocitatea pasiunii lor, crincene betii feminine, George Arion si Premiile „Flacara”, procurori avizi de arestari, vedete reportericesti de la stirile TV, gazetari rosi de invidie pe viata, surorile Ileana si Ilona dintr-un roman anterior... Iar deasupra tuturor, Dumitru Calu, adica – ei, da – ofiterul recrutor al faimosului romancier caruia i s-a regizat sinuciderea. Si care se etaleaza ca adevaratul autor al misterioasei naratiuni insusite de marele romancier cu viata de mare agent sub acoperire.
Gata, mai multe nu spun, pentru ca de aici incolo Stelian Turlea incepe o efervescenta interactionare cu cititorul. Pariati fiecare pe cite-o varianta... ca tot nu veti ghici ghicitoarea. (La urma urmei, oare nu traim intr-o tara a cazurilor inchise?) (Dan C. Mihailescu)

Mai multe despre "Caz închis" puteti citi aici.

33. Titlu: În două lumi;
Autor: Viorica Răduță;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: martie 2013;

Romanul "In doua lumi" nu este doar povestea unui liceu contemporan sau cea a unei femei singure – prizoniera, zi dupa zi, a visului si a lumii reale –, ci si preambulul unui viitor crud, dezumanizant plasat sub lentila ubicua a camerelor video. Supravegherea continua anihileaza personalitatea, modifica individul, alienandu-l; propria imagine in miscare, gesturile, vorbele devin instrumente perfide de identificare, clasificare, autodenunt, reprimare. Acest roman criptic, acid si tandru totodata este prima consecinta a terorii instituite de domnia „ochiului de sticla”.

Mai multe despre "În două lumi" puteti citi aici.







34. Titlu: Ceață pe Tamisa;
Autor: Nicolae Stan;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: martie 2013;

Cum sa scrii un roman despre nihilismul contemporan, care sa poata fi citit, de pilda, si de cineva din anul 2091? Cum sa dezvalui demonii „tranzitiei” romanesti postdecembriste, fara sa ramii captiv istoricismului?
Nimic mai simplu… Nicolae Stan a construit un orasel-satelit al Bucurestiului, in care se pot regasi multe orase reale; a plasat in el tipologii diverse de personaje: oameni de afaceri, oameni politici, ziaristi, revolutionari, mondeni etc.; le-a urmarit unora vietile incurcate, iar altora le-a privit mortile izbavitoare.
A luat nastere, astfel, un roman perspectivistic despre o apocalipsa molipsitoare, intimpinata cu credinta intr-un alt pamint, nou…

„Ceea ce caracterizeaza proza lui Nicolae Stan este exceptionala oralitate, densitatea vocilor. Prozatorul gaseste, insa, armonia in aceste dizarmonii si descoase ca Buñuel (pastrind proportiile) in scenele lui grotesti acceleratia sensului tragic.” (Val Condurache)

Mai multe despre "Ceață pe Tamisa" puteti citi aici.



35. Titlu: Negustorul de începuturi de roman;
Autor: Matei Visniec;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: octombrie 2013;

Omul contemporan, devenit un mutant genetic al societatii de consum, este mai mult decit obsedat de inceputuri, el are o foame de inceputuri. Nimic ontologic sau metafizic in goana sa dupa inceputuri, ci doar o fuga de responsabilitate, o evitare a implicarii in profunzime, o placere de a surfa pe suprafata vietii. Societatea apasa butonul fast-forward din ce in ce mai des, refuzind sa infrunte dificultatile initierii treptate. Facem copii, dar nu mai avem rabdare sa-i educam. Cumparam lucruri de care ne plictisim imediat. Declansam revolutii, dar nu mai avem energia de a construi societati juste si trainice pe ruinele emotiilor initiale… Oare ce ne lipseste in aceasta lume ca sa fim atit de dispusi sa luam totul de la inceput, iar si iar, cu un fel de vesnica speranta ca secventaurmatoare va fi mai buna, eventual mai distractiva, mai excitanta? Hollywood-ul a inteles demult acest lucru si in filmele sale, la fiecare 45 de secunde, intervine o noua descarcare de adrenalina, intreaga naratiune este o succesiune de inceputuri nervoase…

Iata punctul de plecare al romanului meu, in care incerc sa observ evolutia unui nou tip de drog social: dependenta de iluzia inceputului. Si de ce sa nu scriu, intr-o lume in care doar inceputurile sint tentante, un roman format numai din inceputuri? (Matei Visniec)

Mai multe despre "Negustorul de începuturi de roman" puteti citi.

36. Titlu: Calmul prelevat în furtună;
Autor: Liviu Cangeopol;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: octombrie 2013;

„Calmul prelevat in furtuna nu se supune conventiei destinului evolutiv. Totodata, nu respecta nici reteta senzorialitatii maladive. De asemenea, respinge si transmiterea invataturilor transumane. Forta ei de atractie provine din faptul ca informatiile vehiculate dispar dupa fiecare fraza scrisa. Romanul lui Liviu Cangeopol este evanescent, asemenea universului in continua expansiune vectoriala, fugind de timpul care ii creste in urma.” (George Neagoe)

„Acest derutant si anamorfotic roman (chiar in sensul din pictura, reprezentat de faimosul obiect din Ambasadorii lui Holbein cel Tinar!) este, in temeiul lui, o himeriada. Epopeea unui razboi cu dedublarile Sinelui. Sau lupta pentru suprematie a Ultimului cu Unicul. Melting-ul de verism atroce si fantastic volatil, de luciditate sagace si melancolie coapta duce cu gindul la un Amurg al zeilor compus de un Paganini. Un orfevru care plasmuieste o statuie de bronz. Enorma.” (Florin Toma)

Mai multe despre "Calmul prelevat în furtună" puteti citi aici.

37. Titlu: Kinderland;
Autor: Liliana Corobca;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: aprilie 2013;

Cristina, ea insasi un copil, este nevoita sa devina „mama” responsabila a celor doi frati mai mici, atunci cind parintii pleaca la munca in strainatate, dupa „bani lungi”. Universul unui sat moldovenesc contemporan, populat in majoritate de copii si batrini, este vazut din perspectiva acestei fetite de 12 ani.
Intr-o lume in criza si deriva, copiii invata, din propriile experiente, sa lupte si sa supravietuiasca in asteptarea implinirii unui singur vis: intoarcerea parintilor acasa. Dar acestia nu se lasa induplecati nici atunci cind sint invocati prin ritualuri magice, pagine. Parasiti, copiii se alina cu amintirile vagi ale unei vieti normale de familie, imitind, inainte de vreme, gesturile adultilor. Despre tara copiilor maturi povesteste Cristina, despre cruzime si tandrete, despre durere si mingiiere, disperare si speranta.
Odata cu romanul Kinderland, Liliana Corobca isi consolideaza statutul de confesor al fiintelor neajutorate, victime resemnate pe timp de pace, ale caror voci nu sint ascultate de nimeni altcineva.

Mai multe despre "Kinderland" puteti citi aici.




38. Titlu: La mine-n cap;
Autor: Lavinia Bălulescu;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: aprilie 2013;

„Intr-un moment in care tinara generatie de prozatori de la noi pare sa fi optat pentru o creatie eminamente confesiva, Lavinia Balulescu are curajul desprinderii de stilul dominant al promotiei sale. Desi textul are concretetea casanta a unui discurs hiperrealist, sensurile sint generate de scufundarea cuvintelor intr-un flux al constiintei de cea mai curata sorginte psihanalitica. Dedublarea personalitatii, patinajul primejdios pe contururile unei lumi imaginar-reale, franchetea irezistibila a marturisirii, proliferarea halucinanta a imaginilor si a situatiilor, multiplicarea punctelor de vedere, intr-un ecou care e cind rasfat, cind disperare, cind tragedie, cind cinism, denota capacitatea prozatoarei de a-si domina cu autoritate creatia. Vad in debutul in fictiune al Laviniei Balulescu un moment fast pentru tinara proza romaneasca a acestui moment. Cartea ei poate reprezenta un moment de cotitura in necesara desprindere de zona biografismului coplesitor, in favoarea imaginarului controlat de inteligenta.” (Mircea Mihaies)

Mai multe despre "La mine-n cap" puteti citi aici.




39. Titlu: O telenovelă socialistă;
Autor: Doru Pop;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: martie 2013;

O telenovela socialista este scrisa la persoana intii, cu un autenticism aproape salbatic. Volumul acopera douazeci de ani din comunism, de la inceputul anilor ’70 pina in 1989. Sub pretextul unei ultime scrisori a tatalui catre fiu, se reconstituie copilaria si adolescenta in Romania comunista, din fragmente reale si imaginate obligate sa completeze un puzzle al memoriei pierdute. Pe fondul unei povesti de familie construite deopotriva cu umor si tristete, un fiu creste trecind prin toate fazele tragicomice ale luptei cu un tata, fie el biologic, vitreg, simbolic, ideologic, prezent sau absent. Pe masura ce se deruleaza ispravile „baiatului de aur”, luciul idealizant al cliseelor despre familie, prietenie, iubire plesneste, decojind miezul dur al unei constiinte fara iluzii.

Cartea lui Doru Pop poate fi incadrata, la prima vedere, in categoria autobiografiilor fictionale. Dar ea reprezinta mult mai mult decit atit: constructia din fraze laconice si modificarea argumentatiei narative, gindite pentru a reflecta „ingrosarea” vocii copilului de la primele semne ale constiintei pina la maturizare, diversitatea caracterelor, colectia impresionanta de folclor urban, aerul proaspat respirat de fiecare scena si o memorie prodigioasa transforma acest debut in bildungsromanul unei intregi generatii.

Mai multe despre "O telenovelă socialistă" puteti citi aici.

40. Titlu: Istoria din cutia de pantofi;
Autor: Daniel Vighi;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: iulie 2013;

„Unde si cind se petrec toate acestea? In doua lumi care se intrepatrund mereu in imaginatia lui Daniel Vighi. Lumea celor vii si lumea celor morti, amindoua cu topografiile si istoriile lor, valmasagul de strazi, de case, birturi, vai, dealuri, curti, cimpuri, depozite, cinematografe, cimitire, sali de bal, biserici, fabrici, SMA-uri, gradini, sate, cartiere, terenuri virane, orasele, orase din Banat, purtind denumiri ciudate, cu o muzica anume, inconfundabila, populate de un amestec uneori indistinct de natii si rase, de limbi si obiceiuri.” (Adriana Babeti)

„Daca vreti sa vizitati Timisoara, sa va umpleti de parfumurile, de amintirile, de neodihna acelor timpuri, incepeti cu aceasta «istorie» a lui Daniel Vighi! Abia la sfirsitul lecturii sint convins ca vi se va face dor de Timisoara (chiar daca n-ati fost niciodata acolo!) si veti urca in primul tren.” (Ovidiu Simonca)

Mai multe despre "Istoria din cutia de pantofi" pueti citi aici.





41. Titlu: Agenția;
Autor: Cristian Ardelean;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: aprilie 2013;

In miezul unui oras nedeterminat, un tinar profesor de franceza incearca sa-si suplimenteze veniturile, dar mai ales sa scape de plictiseala prin intermediul pariurilor. Agentia devine axis mundi, casa si adapost pentru o gama larga de personaje dintre cele mai colorate, legate de o improbabila solidaritate: un tip solid si bun la suflet, o taximetrista care trebuie tratata corect politic sau un batrin al carui ultim scop in viata ramine lupta cu haosul.
Lovit de sansa dupa descoperirea unor ponturi excentrice, tinarul isi joaca pina la capat cartea, pentru a stringe banii necesari unei vieti tihnite. In mod previzibil, viata palpitanta a jocurilor de noroc ofera pasiune si adrenalina, dar niciodata stabilitate.
Un scurt roman despre hazard si felul in care omul, in micimea lui, se chinuie sa dea sens oricarei intimplari.

Mai multe despre "Agenția" puteti citi aici.

42. Titlu: Cum să faci primul milion;
Autor: Costin Bogdan;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: septembrie 2013;

Parodie la adresa cartilor motivationale si inspirationale pline de „sfaturi de aur”, Cum sa faci primul milion, romanul lui Bogdan Costin – sau poate nu –, e filmul tragi-comic al lumii de azi, o lume dispusa la compromisuri grotesti, o lume in care totul e de vinzare.

Cind iti vine ideea de a te imbogati rapid si esti un tinar planner, nu-ti ramine decat sa o pui in practica. Renunti la jobul bine platit din agentia de publicitate si o iei pe cont propriu, cu unicul scop de a face un milion de dolari. Naratorul anonim din acest roman, un „erou al zilelor noastre”, isi aplica ideea in cele mai cinice si neobisnuite moduri, sub deviza: Death sells. Tot ce face e sa se foloseasca de moarte, in scopul de a vinde produsele clientilor sai, transformind boli, accidente, sinucideri, supradoze in povesti emotionante care sa ajunga la inima celor care, in foamea lor de senzational, se hranesc cu paginile colorate din ziare si se lumineaza cu ecranul televizorului. Ajutat de complici lipsiti de scrupule si de un sistem fragil si amoral, reuseste sa-si implineasca visul.

Mai multe despre "Cum să faci primul milion" puteti citi aici.


43. Titlu: Poker. Black Glass;
Autor: Bogdan Cosa;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

Black Glass, cel de-al doilea roman al trilogiei Poker, continua povestea lui Tudor Klein, personajul genuin si supradotat care s-a bucurat imediat de o mare popularitate livresca. La trei ani dupa aventurile acestui copil teribil in lumea opulenta si miraculoasa a celui mai in voga joc de carti al momentului, viata lui se schimba drastic, sub amenintarea unei constiinte tiranice.
Noul roman al lui Bogdan Cosa este o tulburatoare si autentica poveste de dragoste, care, prin hiperrealismul atroce, devine marturia devastatoare a unui om singur, pasind tot mai absent, tot mai aproape pe zi ce trece de fluviul involburat al nebuniei.

„De obicei, avem incredere in ceea ce este calm, egal, previzibil. Dar un bun romancier ne cistiga increderea doar cind isi asuma riscuri adevarate. Bogdan Cosa ridica, iata, in mod curajos miza jocului sau de poker.” (Caius Dobrescu)

Mai multe despre "Poker. Black Glass" puteti citi aici.

44. Titlu: Nic Studeno. Al doilea cartuș;
Autor: Andrei Pogorilowski;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: septembrie 2013;

„Cartuse este cel mai bun titlu lansat de Concursul de debut al Editurii Cartea Romaneasca (premiat la editia din 2011) si cea mai convingatoare intrare in scena in genul (auto)fictiune din ultima vreme.” (Tania Radu)

„Autorul a stiut sa presare in text semintele pentru surprize viitoare, atit pentru dornicii de suspans, cit si pentru cei care mai vor sa afle despre muzica secreta a vietii. Dupa asa un debut, avem toate motivele sa ne asteptam la o cariera redutabila in literatura pentru Andrei Pogorilowski.” (Luminita Corneanu)

„Cartuse este un roman cit se poate de delectabil, scris impecabil, caci Andrei Pogorilowski are o eleganta si o siguranta a sintaxei remarcabile , iar stilul nu este citusi de putin sentimental sau melodramatic.” (Marius Chivu)

Mai multe despre "Nic Studeno. Al doilea cartuș" puteti citi aici.


45. Titlu: Urma;
Autor: Adrian Alui Gheorghe;
Editura: Cartea Românească;
Data apariţiei: iulie 2013;

Urma nu este cartea unui poet convertit la proza, ci e un roman scris dupa toate regulile genului. Subiectul e provocator: in inchisoarea de la Aiud, in anii ’60, apar urme suspecte pe zapada dintre pavilioanele intesate cu „politici”. Se declanseaza o ancheta. Marturiile sint halucinante: sotia unui detinut – desigur, e vrajitoare – isi poseda cu patima sotul, noaptea, in celula, calugarul Daniil, mort cu un an in urma, si Maica Domnului vin sa aline suferintele „banditilor”. Ancheta se impotmoleste, amenintarile curg de la Centru. Trebuie gasit vinovatul si cum cazul depaseste granitele realitatii, acesta nu poate fi decit magicianul care preface apa in vodca, descuie orice usa, smulge cu puterea gindului hainele gardienilor: detinutul Gurii Lovin. Din acest moment, lucrurile scapa de sub control, comandantul isi pierde mintile, iar finalul devine un nou inceput.

Mai multe despre "Urma" puteti citi aici.






46. Titlu: Gușterele;
Autor: Ion Toma Ionescu;
Editura: Paralela 45;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

Gusterele lui Toma Ionescu se vrea o mapa de ebose narative, paradoxal finite, dintr-un proiect in dezvoltare. Este o capcana inteligenta pe care si-o intinde cu consecventa pentru a oferi exercitiilor autobiografice suficient spatiu de manevrabilitate discursiva in care sunt cernute cenusile memoriei afective.

Factorul de ordine este denuntat din capul locului, capriciul penitei redescoperind cu naturalete fapte, oameni si locuri cu o putere de iradiere launtrica nebanuita. Cititorului i se i se induce si este invitat sa perticipe la aceasta stare de provizorat creativ. Cine sunt Tobarlanii? Extensia familiei rurale cu interesele si vocatiile ei, dominata de umbra autoritara a bunicului Dumitru Tobarlan, mitizat de privirea diascopica a copilului etern, fascinat retroactiv de detaliile unei vieti patriarhale, fara varsta.

Retrairea acelei lumi aduce portretistica si evenimentul marunt la virtuozitatea unor mijloace de actualizare simbolica. (Marian Barbu)

Mai multe despre "Gușterele" puteti citi aici.

47. Titlu: Dor de vis;
Autor: Doina Tăutan;
Editura: Caiete silvane;
Data apariţiei: martie 2013;

Cartea de debut a Doinei Ira Tăutan, Dor de vis, apărută la Editura Caiete Silvane, 2013, ne traspune o imagine a existenţei aşa cum a simţit-o şi cum a filtrat-o prin propriile simţiri, într-o încercare de recuperare a unor amintiri ce i-au marcat parcursul existenţial.

Există momente în viaţă când fiecare vrea să înlăture apăsarea interioară, după o acumulare de experienţe pe care unii aleg să le deghizeze într-o formulă scrisă. Scrisul capătă astfel, valoare catharctică, este o terapie, o cură a scriitorului modern. Doina Ira Tăutan nu doar se confesează prin scris, dar gestul de a aşterne gânduri pe hârtie, detensionează şi vindecă.(...) "Dor de vis" – un titlu simbol – devine un dor de împlinire a fiinţei, este durearea
ce se coagulează într-un lirism distilat, eteric. Este deopotrivă poezia fiinţei care se caută necontenit printre ruine, care vânează sensuri şi împliniri.

Prin acest volum, Doina ne oferă un parcurs existenţial aproape neverosimil, un traseu al devenirii de la copilăria în care protagonista scrierii, Dina, este nevoită să descopere răul lumii în care trăieşte, un rău ce spulberă vise şi estompează simţiri, traversând prin adolescenţa zbuciumată aflată sub semnul singurătăţii, al necuvântului, al lipsei de dragoste, etapă urmată de maturitatea presărată cu ostilităţi şi dezamăgiri – toate reconstituind un parcurs al individului într-o confruntare cu destinul neprielnic.

48. Titlu: Eu, Seinfeld și tumoarea (Cum am supraviețuit Apocalipsei);
Autor: Adrian Novac Mircea;
Editura: Self publishing;
Data apariţiei: septembrie 2013;

“Eu, Seinfeld şi tumoarea. Cum am supravieţuit Apocalipsei”, de Adrian Novac, romanul de debut al lui Adrian Novac, a apărut simultan în România şi Statele Unite.

Autorul mărturiseşte că experienţa eroului său “e probabil asemănătoare cu cea a altor mii de oameni care au avut ghinionul să se îmbolnăvească şi care au supravieţuit înfruntării cu un adversar considerat mult prea puternic pentru ei. Imaginaţi-vă dacă vreţi o confruntare pe terenul de fotbal în care Luxemburg, o echipă de funcţionari bancari, chelneri şi studenţi la actorie, câştigă în faţa Braziliei. Ei bine, tânărul e Luxemburg”.

Mai multe despre "Eu, Seinfeld și tumoarea (Cum am supraviețuit Apocalipsei)" puteti citi aici.




49. Titlu
: Clopote în lacrimi;
Autor: Ioan Barbu;
Editura: eLiteratura;
Data apariţiei: mai 2013 2013;

După căderea comunismului, am avut șansa să călătoresc, întrând în contact nu doar cu țări și oameni, ci și cu foarte mulți români pe care soarta i-a aruncat departe de patria natală. Le-am ascultat amintirile și chinurile îndurate, mi-am însușit, copleșit de emoție, o seamă de idei și convingeri ale lor; cu multe avusesem tangențe încât, nu o dată, m-am identificat cu ele. Am detestat și resping cu toată ființa orice nebunie a secolului XX, practicile, uneori criminale, ale acelor mișcări sau partide politice care au deturnat spiritul naționalist al românilor, ducând la uciderea acestuia. Deși în unele cazuri descrise în romanul meu mă înclin în fața vitejiei și devoțiunii față de țară și popor, până la sacrificiul suprem, care i-au marcat pe cei care, după ocuparea României de către Armata Roșie, au format detașamente speciale de luptă care s-au împotrivit instaurării dictaturii bolșevice, rebotezată de ciracii leninismului-stalinist regim de democrație populară.

Firește, în „Clopote în lacrimi” sunt și fapte care se revendică imaginației. Am gândit că îngemănarea faptei reale cu invenția literară trebuie să fie una intimă, de structură, capabilă să-i confere romanului viață, unitate, fluență și tensiune. (Autorul)


50. Titlu
:Vulturul albastru;
Autor: Ioan Barbu;
Editura: Destine literare;
Data apariţiei: mai 2013;

Vulturul albastru, roman-puzzle, scris de Ioan Barbu, a apărut în a doua ediție, revizuită și adăugită, la Editura Destine literare din Montreal, Canada, în anul 2013. Romanul face parte din ampla frescă, Moartea roșie, din care au mai apărut volumele Duba din noapte (Editura Scrisul românesc, Craiova) și Clopote în lacrimi (Editura eLiteratura, 2013). Ciclul va continua, în anul în curs, cu volumele: Călugărul de la Sâmbăta și În fața glonțului.

Romanul non-fictiv Vulturul albastru reconstituie viața, suferințele și închisorile lui Dumitru Cristea și ale soției sale, Tudora Manea -Cristea. Totul a început în vara anului 1944, când tânărul Dumitru Cristea, la frageda vârstă de 17 ani, a părăsit satul său, pârjolit de soarele dobrogean, Negrești, pentru orașul Brad, din Apusenii liberi, unde Institutul de Subingineri din Baia Mare fusese surghiunit după odiosul Dictat de la Viena, din 30 augus1940. (GEO CONSTANTINESCU)

51. Titlu: Priviri care dor;
Autor: Olimpia Mititelu;
Editura: Sfântul Ierarh Nicolae;
Data apariţiei: martie 2013;

Un roman de dragoste captivant și dramatic. Mona, eroina romanului, este prinsă în conflictul dintre datorie și pasiune. Prin firea ei romantică, nu poate să învingă pasiunea și va nesocoti normele, va ieși din tipare.

Mona încearcă să ne convingă prin povestea ei de dragoste că aceasta este “o boală frumoasă la orice vârstă”. Și bunicii mai pot “suferi” de ea. Prin felul cum știe să mânuiască cu artă pasiunea care a cuprins-o, ne face să ne emoționăm și să o iertăm.

52. Titlu: Chemarea. Călătorii în lumea șamanilor amazonieni;
Autor: Ingrid-Daniela Cozma;
Editura: Babel;
Data apariţiei: octombrie 2013;

Călătorii în lumea șamanilor amazonieni”, un jurnal, în fapt, al unei tinere băcăuance emigrate în Marea Britanie și care a revenit pentru scurt timp în locul de baștină pentru a împărtăși semenilor câte ceva din experiențele ei câștigate pe parcursul a două călătorii în America de Sud. Este vorba despre Ingrid Daniela Cozma care, prin “Chemarea…” a și debutat în lumea literară, și încă bine se pare, fiind de la bun început numită de critici, “un veritabil scriitor”.

Mai multe detalii despre "Chemarea. Călătorii în lumea șamanilor amazonieni" puteti citi aici.







53. Titlu: Pe ulițele răvășiților;
Autor: Georgiana Daniela Teodorescu;
Editura: Grupul Editorial Litera;
Data apariţiei: iunie 2013;

Nu ştii dacă e aievea sau tărâm de poveste satul Răvăşiţilor. Aruncat în Câmpia Bărăganului şi vecin cu alte trei cătune, satul stă pe malul drept al lacului Mostiştea. Îi dau ocol pădurea de la Vărasca, perdeaua de salcâmi de la Zimbreni şi pădurea de nuci, dincolo de care sunt bălţile de la Moara Săracă. Satul e liniştit. Zvonurile ce-l mai scot uneori din toropeală...

Mai multe despre "Pe ulițele răvășiților" puteti citi aici.








54. Titlu: Laptele negru al mamei;
Autor: Cosmin Alin Leucuța;
Editura: Adenium;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

Romanul este unul din cele doua castigatoare ale Concursului de Debut literar organizat de Editura Adenium in anul 2013, sectiunea Proza. O scriere mai mult decat neconventionala, o trama socanta deseori, un adevarat pumn in ceafa pe care odinioara Kafka il mentiona in reteta unei carti care sa nu te lase sa o uiti prea curand.

Mai multe despre "Laptele negru al mamei" puteti citi aici.




55. Titlu: Cei o suta. Agnus Dei;
Autor: Gheorghe Schwartz;
Editura: Curtea Veche;
Data apariţiei: mai  2013;

Inceputa in urma cu 27 de ani, cea mai ambitioasa aventura a prozei romanesti, suita romaneasca de 11 volume A celor o suta, insumand peste 4000 de pagini, ajunge la final cu Agnus Dei, unde cititorul va putea parcurge captivat - ghidat de aceeasi scriitura complexa, care istoriseste si se neaga in acelasi timp - biografiile unor Nostradamus din Viena, Dandy de la Paris, Rudolpf ratacit in lectura sau Ahasverus, cu socante descrieri ale ororilor celor doua totalitarisme care au marcat secolul XX.

Impunand un povestitor de prima marime, ciclul Cei o suta imbina neuitarea fabuloasa a unui istoric ce strabate memoria secolelor cu virtutea inventiva a creatorului de povesti. Totul cu ajutorul cuvintelor: „Intre cuvinte se afla singura certitudine.“

Mai multe despre "Cei o suta. Agnus Dei" puteti citi aici.




56. Titlu
: Boala şi visul;
Autor: Dan Stanca;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: septembrie 2013;

Dan Stanca este unul dintre cei mai puternici romancieri de după 1990, iar reticența clasamentelor care nu-l includ decât rareori nu are decât explicații conjuncturale. El își asumă fără frustrări condiția și frecventează înadins „marginile” vieții literare, cu precizarea că e vorba de margini suspendate la mare înălțime, cornișe impracticabile pentru cei mai mulți. Ele procură simultan beția înălțimii și vertijul căderii, dar mai ales sporesc enorm anvergura viziunilor și trimit materia derizorie a prezentului la dimensiunea cuvenită de reperele, ei da!, cosmice. (Tania Radu)

Mai multe despre "Boala și visul" puteți citi aici.







57. Titlu
: Călugărul negru;
Autor: Şerban Tomşa;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: martie 2013;

Disimulând abil crimele pe care le comite în oraşul Muridava , după ce îşi schimbă numele din Oreste Şerbănescu în Oskar Omer. Omorurile urmează, în ordine inversă, versurile poemului Crusta de Gellu Naum. Tânărul este un cititor pasionat, iar personajele ruseşti înviază aievea în jurul său şi îl prind într-o succesiune de evenimente stranii, vindecându-l de trauma care făcea din el un ucigaş.

Nu numai întâmplările devin poveste, ci şi textul înviază aievea şi ne schimbă dramatic existenţa. În universul nostru, cuvintele sunt stăpânii de drept. Ca și banii, vorbele nu au un Dumnezeu al lor și au ajuns să înrobească lumea. De fapt, Călugărul Negru este o regăsire a propriului destin, cu ajutorul ficțiunii, prin meandrele unei intrigi poliţiste, fiindcă opul se doreşte a fi şi un thriller cu inserţii comice. Prin invocarea verbului nobil al marilor scriitori, literatura ne oferă șansa de a exorciza demonii din noi și de a ne salva.(Șerban Tomșa)

Mai multe despre "Călugărul negru" puteți citi aici


58. Titlu
: Din adnotările unui scelerat;
Autor: Gabriel Diraduriana;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: aprilie 2013;

Scris pe durata a patru decenii, romanul „Din adnotările unui scelerat” de Gabriel Diradurian este coloana vertebrală a literaturii acestui autor cu un destin sinuos și dramatic. Geneza primei versiuni a avut loc în 1973, sub titlul „Cabotinul”. În 1975, manuscrisul „Cabotinul” – la jumătate decât e acum – cu un conținut incomod și exploziv, e predat, printre altele, editurii Cartea Românească. În 1977 va fi respins printr-un referat politic negativ, ceea ce-l motivează suplimentar pe autor să părăsească țara. În 1979, textul izbutește să apară sub același titlu la o editură obscură din Los Angeles. După unsprezece ani, o nouă versiune în limba engleză, „From a Scoundrel’s Notes”, vede lumina tiparului tot în Los Angeles, sub titlul (pe care îl reproduce în traducere) „Din întâmplările unui scelerat”. Urmează întoarcerea în țară a scriitorului și noua odisee a romanului, mult augumentat și rescris – dar aceasta e deja o altă poveste. Iar acum, după 40 de ani de la prima elaborare, „Sceleratul” intră din nou în circuitul literar. Putem vedea în el ceea ce este de fapt – o carte de vizită și un volum fanion. Cei care încă nu l-au descoperit pe acest scriitor existențialist, un adevărat „om din subterană”, vor trebui – pentru o receptare ideală – să înceapă cu lectura prezentului roman și să încheie tot cu ea. (Paul Cernat)

Mai multe despre "Din adnotările unui scelerat" puteți citi aici

59. Titlu: Balena și marele poet de apă dulce;
Autor: Dan Matei;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: aprilie 2013;

Bâjbâi, până la urmă asta e ocupația mea fundamentală. Când Theodora într-un exces de altruism mi-a mărturisit: ,,o să mi te dau ție” am zis ,,bogdaproste”, mi-am legat de călcâi un bolovan mai greu ca întreg pământul, o ancoră, pe cerul întunecat ca umbletul unui bivol. Blestemul meu e să o iubesc și atunci când nu mai pot să o iubesc, să o iubesc și când o urăsc. Nu am nevoie de un calapod pentru iubire, pentru orice. Iubirea ei e ca o cangrenă, ce roade sufletul-os, ca un câine rău, ca un capriciu. De multe ori capitulez, flutur lângă ureche o batistă, steag alb. ,, Nu te mai prosti nu ești copil mic”. Parcă m-a așezat în rândul al doilea, din stânga, în colecția de lucruri mărunte. Îmi răstălmăcește fiecare propoziție, îmi declină fiecare verb, îmi ia tot ce e al meu să-l facă al nostru. Și umbra mi se despică în patru, în nouă. Pe hol ceasul mecanic, cu cheiță, a scos la cântat un cuc de lemn. Cum în mână am un pahar cu apă, îl ridic pentru-o urare: ,,În ceasul al doisprezecelea, de ceasul morții, să fie într-un ceas bun!” (fragment)

Mai multe despre "Balena și marele poet de apă dulce" puteți citi aici


60. Titlu
: Stăpânul spaimei;
Autor: Cornel Ivanciuc;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

Părți din cartea aceasta, cititorule, au fost văzute vâslind din aripi, înainte de a cădea săgetate din cer și a-și da duhul, sfârșite de osteneală, în mâinile tale. Câteodată, bibliotecile cad din înalt ca rândunicile de noapte surprinse de ger. Fie-le amintirea veșnică.

Mai multe despre "Stăpânul spaimei" puteți citi aici.










61. Titlu
: Polimersia;
Autor: Liviu Uleia;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

Suntem fenomene naturale – ca apa și moartea! Trăim într-o permanentă mișcare, oricât de mult ne-am dori să ținem principiile vieții pe loc – prin legi. Universale sau personale. Lasă-le celorlalți șansa să plouă și să moară așa cum doresc și mai ales să își dorească totul în cel mai firesc mod posibil – cum e când cade ploaia și se moare… (Liviu Uleia)

Mai multe despre "Polimersia" puteți citi aici.











62. Titlu
: Pierderea definitivă a lucidităţii;
Autor: Leonard Ancuţa;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: septembrie 2013;

,Pierderea definitivă a lucidităţii’’, editura Tracus Arte, o carte de proză scurtă unde găsim fragmente, gânduri, oglinda cu mai multe feţe a unui om care încearcă să devoaleze sensul condiţiei umane într-o societate bolnavă, o lume în care ,,nu mai există zei. În lumea asta unde oamenii se îndrăgostesc unii de alţii şi devin dintr-o dată extrem de muritori...’’. (Claudia MINELA)

Mai multe despre "Pierderea definitivă a lucidităţii" puteti citi aici.












63. Titlu: Casete martor;
Autor: Tudor Creţu;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: septembrie 2013;

Am plecat repede. Am sărit peste ultimele trepte. Și am alunecat nițel la aterizare. Trebuie să ajung, urgent, acasă. Să scriu. Viața avea să reînceapă. Dar drumul e lung. Asfaltul umed, noroios. Viteza mersului, adierile vântului îmi eliberaseră, întrucâtva, fruntea. Un tânăr bezmetic printre blocuri identice, igrasiate. Aici ne retragem, în cocini de beton. Geaca foșnea. Fantaziile se contopeau. Viziunile mele înspăimântaseră continente… (Tudor CREȚU)

Mai multe despre "Casete martor" puteti citi aici.










64. Titlu
: Ozz;
Autor: Ştefania Czeller;
Editura: Tracus Arte;
Data apariţiei: noiembrie 2013;

Căutarea magicianului din Orașul de smarald de către Dorothy și amicii săi a fost una dintre istoriile fascinante ale copilăriei mele. Devenind adult, mi s-a spus că-i cazul să mă mut în lumea „adevărată”, care a izgonit cu hotărâre fantezia. Eu însă am refuzat cu obstinație să rup cordonul ombilical care mă leagă de eroi sau magicieni, vampiri sau oameni de tinichea. Iar acum, le-am dăruit alte chipuri, în orașul Ozz. Așa s-a născut detectivul particular H.L. Simons, fiul unei prostituate de lux și al unui vampir. Cine este el, dintre tovarășii porniți pe drumul galben de cărămizi, și cum i se va termina călătoria, am să vă las să descoperiți singuri din romanul Ozz.

Mai multe despre "Ozz" puteți citi aici.


65. Titlu: Jurnalul şefei mele;
Autor: Helene Pflitsch;
Editura: Singur;
Data apariţiei: august 2013;

Volumul surprinde în acțiuni personale și de grup, mentalități diferite ale începutului democrației românești în perioada tulbure a grevelor spontane, a schimbărilor ”din mers” și mai ales privirea proprie asupra acestora a personajului principal, o femeie obișnuită dar care, datorită conjuncturilor de atunci, participă la o întâlnire de afaceri din străinătate.”(editor, Ștefan Doru DĂNCUȘ)

Mai multe despre "Jurnalul șefei mele" puteți citi aici.

Parteneri